czwartek, 7 stycznia 2016

Griefing - Nowe spojrzenie na gry.

Grzegorz Zyzik w tekście pt.: "Cyfrowi chuligani. Gracze i zjawisko griefingu." podjął się charakterystyki samego zjawiska griefingu oraz jego znaczenia w społeczności graczy. Zjawisko to zostało zauważone w późnych latach 90. w momencie, gdy na rynek gier komputerowych zostały wypuszczane pierwsze tytuły gier MMORPG. Z rosnącą popularnością tego gatunku bardzo szybko zwiększała się liczba graczy chętnych tworzyć wirtualne społeczności. W tym miejscu warto wyjaśnić kim jest tzw. "griefer". Jest to gracz, który różnymi sposobami przyczynia się do psucia innym zabawy, a samo zjawisko "griefing" można określić jako celowe zachowania, które powodują niszczenie zabawy innym i dawanie przyjemności samemu grieferowi. Niektóre z zachowań mogą być bardzo groźne oraz powodować poważne skutki, nawet w świecie rzeczywistym.
Jak napisał sam autor: "Gry komputerowe pozwalają czasem graczom na robienie nieoczekiwanych rzeczy, często po prostu dlatego, że nie są one wyraźnie zakazane. Mówiąc wprost nie są one częścią repertuaru czynności zaprogramowanego w grze i w większości przypadków byłyby niemożliwe, gdyby projektanci gry potrafili je przewidzieć." Grieferzy są mistrzami w wykorzystywaniu błędów oraz luk w zasadach gier. Autor przytoczył 3 sytuacje, w których spryt i inteligencja grieferów spowodowały duże szkody i rozpowszechniły ich nicki oraz same te zdarzenia wśród sporej części społeczeństwa graczy MMORPG.

Dlaczego zwykli, codzienni gracze stają się grieferami? Tego powody mogą być różne np.:
- Niezadowolenie z powodu zmian w owej grze
- Nuda
- Chęć zemsty/odkucia się

Na podstawie artykułu:(http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/5540) można wyróżnić różne grupy griefera ze względu na motywy jakie nim sterują:
- Eksperymentator, który nie chce psuć innym zabawy, a tylko chce zaspokoić swoją ciekawość i sprawdzić system na którym gra się opiera,
- dowcipniś, który wykorzystuje dane mu w grze rzeczy, aby obrazić innych graczy,
- zabójca, który skupia się na podwyższeniu do maksimum statystyk swojej postaci, a przy tym zabijaniu innych, najczęściej słabszych graczy,
- cynik, który skupia się na podważaniu reguł świata i wzbudzeniu u innych graczy refleksji o grze. W przeciwieństwie do innych typów griefiera traktuje świat gry bardzo poważnie.

Można również wymienić sposoby, którymi posługują się grieferzy:
- Spamming / Flooding, czyli utrudnianie komunikacji pomiędzy innymi graczami przez zasypywanie lawiną wiadomości (WoW, Atlantica Online). W przypadku gdzie gry mają dostęp do komunikacji głosowej (CS:GO, Dota 2) może być to też próba zagłuszenia krzykiem czy innymi nieznośnymi dźwiękami,
- Bloking, czyli utrudnianie w poruszaniu się innemu graczowi (Tibia, Grid 2, Rocket League),
- Training, czyli przyciąganie potworów, aby zabiły za nas innego gracza (Tibia, Nostale, L4D)
- Camping ma kilka odmian m.in.:
1. Nagminne zabijanie gracza odradzającego się (CS:GO, CoD).
2. Oczekiwanie grupą w jakimś przejściu i czekaniu na innego gracza w danym miejscu (Tibia).
- Team Killing, czyli zabijanie swojego członka drużyny z premedytacją (CS:GO),
- Destruction, czyli zniszczenie pracy innych graczy (Minecraft),
- Upodobnianie swojego nicku do innych graczy.
Chek Yang Foo skupił się na 4 kategoriach zachowań
1. Dokuczanie- sprawianie cierpienia ofiarom griefera (chodzenie ciągle przy przeciwniku i śmianie się daną postacią. Przykład https://www.youtube.com/watch?v=ldjfw0ilTyA).
2. Dominacja - ośmieszanie innego gracza (przykład https://www.youtube.com/watch?v=5DVo5H_fIeo).
3. Oszustwo - jak nazwa wskazuje, griefer skupia się na oszukaniu innego gracza przy użyciu interakcji społecznych w grze.
4. Chciwość - tylko i wyłącznie griefer ma czerpać przyjemność z grania.
Należy zauważyć że Grieferzy nie zawsze mają charakter nieetyczny. Gracze głównie chcą wyjść poza utarte schematy, kod czy dane reguły gry. W przypadku aktu griefingu gracze starają się składać skargi na forum gry, dzięki czemu nie ma poczucia bezkarności. Jednak griefing można potraktować jako kolejny styl życia związany z grami.

Autor w tekście napisał również, że " interesujące wydaje się, że działalność potępiana przez niektórych graczy w oczach innych może stanowić element przełamujący rutynę i tworzący nowe wyzwania w obrębie rozgrywki". Może to oznaczać, że griefing ma spory wpływ na całą społeczność graczy, a jednocześnie brak tego zjawiska mógłby spowodować nudę i powtarzalność wyzwań zaplanowanym nam naturalnie przez grę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz