Grzegorz Zyzik
Cyfrowi chuligani. Gracze i zjawisko griefingu
Celem tego artykułu jest przybliżenie tematu gier komputerowych, a
dokładniej mówiąc zjawiska griefingu, który narodził się w późnych latach 90,
a zdążył już zawładnąć całym światem i nadal rozwija się w zastraszającym
tempie. Słowo griefing oznacza gracza, który w mniejszym lub większym stopniu
przyczynia się do psucia ludziom zabawy wykorzystując w tym celu przeróżne
taktyki prowokacji i sabotażu. Znanymi grieferami w świecie wirtualnym byli
gracze w słynnym skoku Eve Online, gracze którym udało się zabić
nieśmiertelnego awatara o nazwie Lord British, czy gracz o nicku
Angwe, działający w grze World of Warcraft. Ciekawe jest, że opinie na
temat griefingu są odmienne. Z jednej strony jest praktyką narzucania się
pozostałym graczom i niweczenia ich wysiłku w grze, z drugiej strony jest
praktyką może stanowić element przełamujący rutynę i tworzący nowe wyzwanie w
obrębie rozrywki. Powodów dla których uprawia się griefing jest wiele: nuda,
określona reputacja, poczucie władzy czy testowanie możliwości danej platformy.
W tekście wymienione są różna typy griefera ze względu na jego motywację jak i
praktyki jakimi posługują się griefierzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz