czwartek, 21 stycznia 2016


 

      Grzegorz Zyzik

   Cyfrowi chuligani. Gracze i zjawisko griefingu

     Celem tego artykułu jest przybliżenie tematu gier komputerowych, a dokładniej mówiąc zjawiska griefingu, który narodził się w późnych latach 90, a zdążył już zawładnąć całym światem i nadal rozwija się w zastraszającym tempie. Słowo griefing oznacza gracza, który w mniejszym lub większym stopniu przyczynia się do psucia ludziom zabawy wykorzystując w tym celu przeróżne taktyki prowokacji i sabotażu. Znanymi grieferami w świecie wirtualnym byli gracze w słynnym skoku Eve Online, gracze którym udało się zabić nieśmiertelnego awatara o nazwie Lord British, czy gracz o nicku Angwe, działający w grze World of Warcraft. Ciekawe jest, że opinie na temat griefingu są odmienne. Z jednej strony jest praktyką narzucania się pozostałym graczom i niweczenia ich wysiłku w grze, z drugiej strony jest praktyką może stanowić element przełamujący rutynę i tworzący nowe wyzwanie w obrębie rozrywki. Powodów dla których uprawia się griefing jest wiele: nuda, określona reputacja, poczucie władzy czy testowanie możliwości danej platformy. W tekście wymienione są różna typy griefera ze względu na jego motywację jak i praktyki jakimi posługują się griefierzy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz